Vilkår, betingelser og reiserettigheter
Her forklarer vi hvilke vilkår du har når du planlegger reiser og kjøper billetter gjennom Entur. Merk at det er ulike vilkår for nasjonale og internasjonale billetter.

VILKÅR OG REISERETTIGHETER FOR REISER INNENLANDS
Rutetider og sanntidsinformasjon
Enturs reisesøk bygger på den ruteinformasjonen som kollektivselskapene sender til oss. De er pålagt å sende rutedata/-tider for minimum 120 dager frem i tid. Entur tar ikke ansvar for eventuelle feil i informasjonen som leveres fra selskapene.
Noen transportselskap leverer også sanntidsinformasjon for å rapportere om forsinkelser i nåtid. Hvis vi har tilgang på sanntid viser vi disse tidene i reiseforslag, på avgangstavler og favorittlinjer, samtidig som man også kan se opprinnelig avgangstid. Det kan forekomme feil i sanntidsinformasjon i tilfeller der operatører kjører inn en forsinkelse. Entur anbefaler derfor at du møter opp til opprinnelig avgangstid, sånn at du rekker din avgang.
Produkter og priser
Entur tilbyr salg av kollektivbilletter for store deler av Norge. Vi tilbyr kollektivselskapenes billettprodukter til samme vilkår og til samme pris som de selv tilbyr i sine egne salgskanaler.
Betaling
Ved kjøp av billetter i Entur-appen og på entur.no kan du betale med Visa, MasterCard eller Vipps. Ved kjøp av billetter via kundesenteret, får du tilsendt en betalingslenke via SMS eller e-post der du kan velge å betale med Visa, MasterCard eller Vipps. Kundesenteret tar også imot betaling med Visa og MasterCard direkte på telefon.
På betjente stasjoner kan du betale med kort (Visa, MasterCard, Maestro, American Express og BankAxept-kort), kontant eller Vipps.
Entur selger også billetter på automater ved en rekke stasjoner i Norge. Alle tar kort (Visa, Mastercard, Amex og Bankaxsept), mens noen av automatene også tar kontanter.
Angrefrist og avbestilling av togbilletter
Togbilletter som selges digitalt i Entur-appen og på entur.no har en angrefrist på fire timer fra kjøpstidspunkt, og må avbestilles før togets avgangstid. Du kan kansellere og refundere togbillettene selv i appen, på Entur.no (innlogget) eller via Enturs kundesenter.
Ved avbestilling gir noen billetter rett til full refusjon, mens noen gir delvis eller ingen refusjon. Ved avbestilling tett opp til avgangstid, vil det i noen tilfeller kunne belastes et gebyr. Det er derfor viktig å sette seg inn i detaljene og vilkårene for produktet du velger før du gjennomfører kjøpet.
Angrefrist og avbestilling av øvrige kollektivbilletter
Kollektivbilletter som ikke er aktivert kan avbestilles eller refunderes med noen unntak. Dersom billetten er aktivert, må du kontakte kundesenteret for eventuell refusjon. Aktiverte enkeltbilletter refunderes ikke.
Samtykker og profil
Ved kjøp av billett gjennom Entur, gir du kollektivselskapene tillatelse til å kontakte deg med relevant informasjon om din reise. Dette kan for eksempel gjelde endringer i avgangstid eller plass. Operatørene kan ikke kontakte med deg med reklame eller mersalg.
Entur tilbyr kjøp uten profil i Entur-appen for reisende som ønsker dette. Billettene kobles da til enheten den kjøpes på. Kjøp uten profil tilbys ikke på entur.no.
Ved kjøp uten profil er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert ved større endringer på reisen din, da selskapene ikke vil kunne kontakte deg med relevant informasjon.
Betingelser for gyldig billett
- Du må ha gyldig billett for reisen før du går om bord eller inn i en kontrollsone. Forutsetningen for å reise er at du som kunde kan forevise gyldig billett ved kontroll. Dokumentasjon av gyldig billett kan ikke skje i etterkant av kontrollen.
- Du må ha tilstrekkelig internettnettdekning under kjøpsprosessen slik at du får kjøpt billett.
- Skjermen må være leselig, og du må ha nok batteri på enheten så lenge reisen din varer - hvis ikke kan du bli ansett som å reise uten gyldig billett.
- Datatrafikk må være påslått i en kontrollsituasjon slik at dagens animasjon og QR-kode kan fremvises.
- Dersom du har kjøpt billett til andre med din mobil er det du som disponerer billettene. Du kan overføre billetten til den som skal reise, og informasjon om hvordan du gjør dette er tilgjengelig nettsiden til operatøren du har kjøpt billetten hos.
Billetter fra tredjepart
Du kan kjøpe togbilletter fra andre kanaler enn Entur så lenge de er godkjent av togselskapene. Videresalgsteder som Rail Ninja, Norway Trains og Firebird Tours, har ikke lov til å selge billetter på vegne av togselskapene. Kjøper du billett via disse stedene, kan vi dessverre ikke hjelpe til med refusjon eller andre spørsmål knyttet til kjøpet. Vi kan heller ikke love at du får beskjed om endringer i avgangstid eller plass på reisen din.
Reiserettigheter for tog
Togselskapenes Transportvilkår/Reisevilkår
Ved kjøp i Entur-appen og på Entur.no godtar du reisevilkårene, vilkår for avbestilling og personvernerklæringen. Merk: Togselskapene i Norge har ulike reisevilkår og vilkår for sine billetter og reiser, selv om du kjøper hele reisen i Entur sine kanaler. Her får du oversikt over de vilkårene som gjelder for de ulike operatørene.
Reise med ett togselskap
Reiser du med ett togselskap er det dette selskapets transportvilkår som gjelder.
Reise med flere togselskap og togbytte
Reiser du med flere togselskaper på samme reise vil dine rettigheter variere etter om du kjøper reisen i ett eller flere kjøp, og etter hvilke togselskaper du reiser med.
Ett eller flere kjøp
Når du kjøper en togreise har du ikke rettigheter ved overgang dersom du kjøper reisen i flere kjøp. Det vil si at du må kjøpe reisen i ett samlet kjøp for å ha eventuelle rettigheter ved overgang fra et tog eller togselskap til det neste.
Rettigheter ved overgang
Rettighetene du har ved kansellering, forsinkelser, eller om du mister overgangen, er avhengig av om du har kjøpt en reise med korrespondansegaranti eller ikke.
Korrespondansegaranti
Tilbys av enkelte togselskaper, og innebærer at hvis du på grunn av forsinkelse eller innstilling ikke rekker korresponderende tog angitt på billetten, får du plass på neste ledige avgang uten at du må kjøpe ny billett. Du må da henvende deg til det togselskapet som er ansvarlig for forsinkelsen, de skal sørge for at du får plass på ny avgang.
Ikke korrespondansegaranti
Der togselskapet ikke har korrespondansegaranti ved forsinkelser har du selv ansvar for overgang mellom tog. Dette gjelder pr. i dag gjensidig overgang mellom GoAhead og SJ Nord.
Overgang mellom tog og buss
Det er som hovedregel ikke korrespondansegaranti mellom tog og ordinær buss eller togbuss. For overgang mellom SJ Nord sine tog og togbuss gjelder viderereisegaranti betinget av at reisen er kjøpt som sammenhengende reise/gjennomgående billett. Du får da plass på neste bussavgang.
Reiserettigheter for øvrig kollektivtrafikk
Kollektivselskapenes egne vilkår for billetter og reiser
Med Entur-appen kan du reise med elektronisk billett også hos kollektivselskapene som formidler sine billetter gjennom Entur. Du som reisende er selv ansvarlig for å sette deg inn i de relevante selskapenes transportvilkår og salgsbetingelser.
Reisegaranti
Entur har ingen egen reisegaranti. Entur selger billetter på kollektivselskapenes vilkår og betingelser. Ved forsinkelser, innstillinger og overgang mellom transportmidler er det de aktuelle selskapenes egne vilkår for billetter og reiser som gjelder. Entur presenterer de mest effektive reiseforslagene i reiseplanleggeren, men tar ikke ansvar for tapte overganger knyttet til forsinkelser.
VILKÅR OG REISERETTIGHETER FOR INTERNASJONALE REISER
Billetter solgt på vegne av Samtrafiken AB (Togreiser i Sverige)
Entur selger billetter til togreiser i Sverige for SJ AB, Øresundståg og Skånetrafiken gjennom et samarbeid med Samtrafiken AB (som samordner kollektivtrafikken i Sverige). Dette gjelder for eksempel når du reiser med tog fra Gøteborg til København.
Avbestilling og refusjon
- Det er betingelsene for billetten du har valgt som avgjør om du kan få refusjon. Billetter som Entur selger via Samtrafiken AB kan avbestilles frem til avreisetidspunktet.
- Du må betale et refusjonsgebyr når du avbestiller billetter fra Samtrafiken AB. Gebyret trekkes fra beløpet du får refundert.
- Du kan ikke endre navn, dato eller tidspunkt for togbilletter fra Samtrafiken AB. Ønsker du å endre billetten din må du først avbestille den, og bestille en ny billett.
Ingen angrefrist
Det er ingen fire timers angrefrist for billetter solgt via Entur for Samtrafiken AB.
Overgang mellom tog
Det er ikke overgangsgaranti for reiser med bytte mellom Vy og SJ AB og Øresundståg i Sverige.
Billett og legitimasjon
Når du bestiller billetter fra Samtrafiken AB på entur.no må du oppgi navn for alle reisende. Billettene er personlige og kan ikke overføres til andre. I billettkontroll må du vise legitimasjon med samme navn som på billetten. Dette gjelder alle reisende.
Samtykker og profil
For å kunne selge deg billett, lagrer og videresender vi opplysninger om bestillingen din til Samtrafiken AB. Samtrafiken AB deler disse opplysningene med togselskapet du reiser med:
- Personlige opplysninger som navn, telefonnummer, e-postadresse, passasjerkategori og alder.
- Informasjon om reisen din som dato for bestilling, dato og tid for reisen, billettreferanse, avreisested, destinasjon og stopp på reisen.
- Informasjon om billetten din som sete, billettype, tilleggsprodukter, pris og betalingsmåte.
Avvik og endringer
Når det oppstår endringer eller avvik som påvirker reisen din, er det selskapet du reiser med som er ansvarlig for å ordne alternativ transport slik at du kommer deg frem. Togselskapet kan kontakte deg med relevant informasjon.
Når du reiser i Sverige og har en Resplus-billett, gjelder Resplus reisevilkår (på svensk). De fleste sammenhengende togbilletter som starter i Sverige er dekket av Resplus garantien.
Billetter som ikke er dekket av Resplus havner under den Europeiske forordningen om GCC-CIV/PRR, og det er reglene i forordningen EU 2021/782 (Rail PRR) som gjelder. Dette gjelder for eksempel når du reiser fra Gøteborg til København.
Billetter solgt på vegne av Silverrailtech AB (Togreiser i Europa)
Entur selger billetter til togreiser i Europa på vegne av togselskapene gjennom et samarbeid med Silverrailtech AB. Dette gjelder for eksempel når du reiser med tog på kontinentet. Kjøper du billett til en togreise i Europa gjelder togselskapene sine vilkår på reisen. Disse kan du finne på selskapene sine nettsider, eller ved å kontakte dem direkte. I Europa gjelder også andre offentlige regler og ordninger for passasjertrafikk med tog.
Billett og legitimasjon
Når du bestiller togbilletter i Europa må du oppgi navn på alle reisende. Billettene er personlige og kan ikke overføres til andre. I billettkontroll må du vise legitimasjon med samme navn som på billetten. Dette gjelder alle reisende.
Sjekk alltid at billetten (reisedokumentet) er laget i samsvar med dine krav og ønsker. Billetten vises om bord i toget uten forespørsel og gir rett til reise med togselskapet du har billett til. Entur selger kun billetter til reisen. Entur utfører ikke transport og tar derfor ikke noe ansvar for selve reisen eller tilleggstjenester du har bestilt.
Dersom reisedokumentet ditt inneholder flere billetter, utgjør hver billett fra hvert enkelt togselskap en egen transportkontrakt, selv om billettene kjøpes i en enkelt kommersiell transaksjon, og ikke er en sammenhengende reise i henhold til EU 2021/782 - PRR.
Samtykker og profil
For å kunne selge deg billett, lagrer og videresender Entur opplysninger om bestillingen din til Silverrailtech AB i Sverige. Silverrail deler disse opplysningene med togselskapene du reiser med:
- Personlige opplysninger som navn, e-postadresse, passasjerkategori og alder.
- Informasjon om reisen din som dato for bestilling, dato og tid for reisen, billettreferanse, avreisested, destinasjon og stopp på reisen.
- Informasjon om billetten din, sete, billettype, tilleggsprodukter, pris og betalingsmåte.
Angrefrist
Vi tilbyr 100% refusjon uansett betingelser og billettregler hvis du avbestiller billetten din samme dag. Se regler for refusjon.
Avbestilling
Det er betingelsene for billetten din som avgjør om du kan få refusjon. Billettene Entur selger via Silverrailtech AB kan vanligvis avbestilles frem til avreisetidspunktet. Se regler for avbestilling.
Refusjon
Det er egne regler for refusjon av internasjonale reiser. Slik søker du om refusjon.
Bookingavgift
Når du bestiller billett gjennom vårt kundesenter eller på en betjent stasjon betaler du en bookingavgift. Se regler for bookingavgift.
Overgang mellom tog
Det er ingen overgangsgaranti mellom tog i Europa og vi anbefaler at du beregner god nok tid til å bytte fra ett tog til ett annet.
Avvik og endringer
Opplever du forsinkelser eller avbrudd på reisen, er det viktig at du som reisende tar kontakt med togselskapets personale for å få en bekreftelse på avbruddet samt informasjon om hvordan din videre reise påvirkes. Flere togselskaper deltar i ordningen Agreement on Journey Continuation (AJC) som kan hjelpe deg videre på din reise når du står fast.
Andre regler for togreiser i Europa
Billetter utstedt for internasjonale grenseoverskridende reiser, er underlagt internasjonale konvensjoner for transport som COTIF, CIV og RID, og de spesielle reisevilkårene SCIC. CIT-nettstedet viser også transportørene og transporttjenestene som er underlagt CIV Uniform-reglene, PRR og GCC-CIV/PRR.
Du må kjenne til pass- og visumreglene for landet du skal reise til. Som passasjer må du være tilgjengelig for kontroll fra tollvesen og myndigheter.
Tvister kan kun behandles av domstolene og tribunalene angitt i GCC-CIV/PRR. Det er loven hos domstolen og tribunalet som gjelder.