Velkommen til Enturs nye nettsider!
I det hele Norge flyttet til hjemmekontor startet vi arbeidet med å lage nye nettsider.
Publisert 03.09.2020
Siden Entur ble født har vi levd med to domener— reiseplanlegger på entur.no og litt av hvert annet på entur.org.
På .org fant man informasjon om alt fra hvordan man reiser med tog utlandet, til hvordan man kan bli leverandør for Entur. Innholdet har altså både rettet seg til de reisende og til bedriftsmarkedet, med den følge at det har vært vanskelig å finne frem på siden.
Reiseplanleggeren (på entur.no) var preget av å ha blitt satt opp i en tid der fokuset lå på å utvikle funksjoner som oppfylte kravene til jernbanereformen. For å gjøre dette effektivt, ble nettsiden bare et speilbilde av appens design. Hele kjøpsløpet var en tredjedel av skjermens bredde og resten var dedikert til kartet.
Etter en omfattende brukertest, ble det klart at det var på tide å løfte blikket og tenke nytt rundt hele brukerreisen i reiseplanleggeren.
Alt på entur.no
Nå samler vi alt under samme tak, men med en tydelig inndeling i menyen. Fremsiden er til de reisende, og har en splitter ny og redesignet reiseplanlegger, og rask tilgang til nyttig informasjon som man kan trenge om man skal ut og reise.
Å reise med tog i utlandet krever en del planlegging og kunnskap til tilbudet. Vi i Entur har et dedikert team på kundesenteret som hjelper togreisende med dette, og teamet har opparbeidet seg et innholdsrikt internsystem for informasjon om tilbudet i hvert land og trafikksituasjonen i Europa.
Dette verktøyet har vi nå integrert i de nye nettsidene, slik de reisende kan finne oppdatert og utfyllende informasjon direkte fra fagkyndige kolleger på kundesenteret vårt. Sjekk ut Land for land-oversikten, eller les alt om Interrail og avvik i det europeiske tognettet.
Show by telling
På bedriftsidene har vi blant annet laget en digital katalog som beskriver hver tjeneste som Enturs utviklere lager. Dette håper vi bidrar til å vise hvordan Entur bidrar til å skape den digitale infrastrukturen som kreves for å lage fremtidens mobilitetstilbud. Tjenestekatalogen vil være et levende produkt. Nye tjenester kan komme til, og beskrivelsene er skrevet av produkteierne selv og kan enkelt oppdateres dersom nye funksjoner kommer til.
Forskjellige behov, samme side.
Å samkjøre entur.org og entur.no skulle bli en utfordrendeoppgave - ikke bare fordi nettsidene forvaltes av to ulike team, men også fordi bedriftssidene må ha muligheten for å oppdatere innhold, ofte på kort varsel. Reiseplanleggerteamet vil bruke mest mulig av sin tid på å videreutvikle sin tjeneste, og hyppige oppdateringer av redaksjonelt innhold hadde tatt teamets ressurser bort fra tjenesten for å gjøre klar nye versjoner.
Så hvordan skulle vi løse dette, når de to områdene har ulik behov? Den beste tekniske løsningen var å flytte alt innholdet fra entur.org til subdomenet om.entur.no og gjøre dette tilgjengelig via tabs øverst på nettsiden. Vi har gjort det enklere og mer oversiktlig å både planlegge og gjennomføre kjøp av en kollektivreise på entur.no - fra mobilen og fra laptopen. Vi er fortsatt i første iterasjon, men kjenner oss trygge på at det nye designet er riktig retning å gå. Fortell oss gjerne hva du synes.
Under samme tak, lagd på huset
De nye sidene har vi laget ved å ta i bruk vårt eget designsystem og den samme teknologien som resten av våre digitale produkter er laget på. Dette reduserer teknisk gjeld og er kostnadsbesparende. Jobben er gjort in-house av utviklere og designere som har jobbet for oss lenge og siden koden er skrevet på kjent teknologi, er det mange hos oss som kan jobbe med den videre utviklingen av siden.
Vi håper du liker resultatet. Det gjør vi.