Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden

SJ støtter opp om Entur som nasjonal reiseplanlegger

Nå kjøper du SJs togbilletter fra Oslo til Bodø i Entur-appen

En hånd holder opp en telefon mot en blå bakgrunn. På telefonen er Entur-appen åpen, og viser et reisesøk fra Oslo til Trondheim. Ved siden av hånden er logografikk av SJ NORD og Entur plassert på den blå bakgrunnen

Publisert 26.02.2023

Ragnhild Skaara Imset

Fra og med 1. mars anbefaler togoperatøren SJ Norge Entur-appen til sine reisende. – I Entur-appen kan reisende kjøpe alle togbilletter og en rekke andre kollektivbilletter, så nå blir det enklere for dem, sier administrerende direktør i SJ, Rikke Lind.

Togselskapet SJ Norge ber kundene kjøpe billetter i Entur-appen, på Entur.no, eller hos Enturs kundeservice fra og med 1. mars.

– Med færre salgskanaler blir det mindre forvirrende for de reisende, derfor ønsker vi å støtte oppom Entur som er en nasjonal reiseplanlegger. Entur viser alle kollektivreiser i hele landet, er konkurransenøytral og tar ikke påslag i prisen. Entur-appen gjør det også enklere å kjøpe gjennomgående reiser som inneholder flere selskap og på tvers av transportmidler, og gir dermed en mer sømløs reise for kunden, påpeker Lind.

Tettere samarbeid med Entur 

Lind mener også det er klok bruk av ressursene at de nå har valgt å samarbeide enda tettere med Entur som er statlig-eid.

– I stedet for at vi skal sitte på hver vår tue og gjøre tilnærmet samme jobb, og knive om de samme teknologene, mener vi det er samfunnsøkonomisk fornuftig å enes om en god felleskanal for salg av billetter, sier administrerende direktør Rikke Lind.

Entur er også svært glad for et enda tettere samarbeid med SJ.

– Entur er et statlig eid teknologi- og serviceselskap med en viktig samfunnsoppgave; å få flere til å velge kollektive, bærekraftige reiser. Vi lager blant annet en nasjonal reiseplanlegger slik at det blir enklere for befolkningen å orientere seg om kollektivreiser. I Entur-appen er det mulig å planlegge hele kollektivreisen, og å kjøpe alle togbilletter og en rekke øvrige kollektivbilletter. Vi er veldig glade for at SJ anerkjenner vår løsning og anbefaler sine reisende å bruke den, sier Christel Borge, administrerende direktør i Entur.

Portrett av Christel Borge som smiler og ser rett inn i kamera. Hun har på seg en svart blazer og hvit topp.

Borge mener også dette er god bruk av fellesskapets midler.

– Entur er delvis finansiert over statsbudsjettet, og delvis med midler fra togselskapene – som også mottar statlige midler, så dette er fornuftig bruk av skattepengene våre, legger Borge til.

SJ Prio må bruke poengene før 1. mars

Som følge av at SJ støtter oppom Entur som reiseplanlegger, vil vilkårene for SJ Prio i Norge endres.

– Før jul var vi i kontakt med alle SJ Prio-kunder for å orientere dem om at vi nå begynner å sluse inn billettsalgene gjennom Entur, slik at de kunne bruke poengene sine kjapt, og det ser vi at de gjør, sier Lind.

Siste mulighet til å bestille togreiser i Norge og betale med oppsparte SJ Prio - poeng er 28. februar 2023. Siste mulighet for å reise med en billett som er betalt med SJ Prio-poeng vil være 90 dager fra kjøpsdato.

FAKTABOKS SJ Norge

SJ Norge er et datterselskap av det svenske togselskapet SJ AB som kjører følgende strekninger i Norge:

  • Nordlandsbanen (Bodø - Trondheim og Trondheim – Mo i Rana)
  • Dovrebanen (Trondheim - Oslo)
  • Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
  • Rørosbanen (Trondheim - Røros-Hamar)
  • Saltenpendelen (Bodø – Fauske – Rognan)
  • Trønderbanen (Steinkjer – Trondheim – Melhus- Lundamo / Ler)
  • Meråkerbanen (Heimdal / Trondheim - Storlien)

FAKTABOKS ENTUR:

  • Entur er et statlig-eid selskap som har som formål å gjøre det enklere å velge å reise kollektivt. I Enturs reiseplanlegger, Entur-appen, er det mulig å planlegge alle reiser med kollektivtrafikk, og å kjøpe alle togbilletter, samt brorparten av øvrige kollektivbilletter.
  • Entur lager også salgs- og billetteringsløsningene/baksystemene togselskapene og flere øvrige kollektivselskap bruker.
  • Entur har kundeservice og hittegods for togselskapene.
  • Entur samler inn, foredler og deler data slik at reisende får bedre informasjon, og kollektivsektoren får bedre beslutningsgrunnlag.

Har du spørsmål knyttet til pressemeldingen?

Kontaktinfo Entur:

Ragnhild SkaaraImset, kommunikasjonssjef,

ragnhild.skaara.imset@entur.org

mob. 93435930

Kontaktinfo SJ Norge:

Hilde Lyng, informasjonssjef

hilde.lyng@sj.no,

91672135