Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden

Hvordan få flere til å velge kollektivt?

Samarbeid om sømløse reiser på tvers av fylkesgrenser og ulike transportmidler er viktig for å få flere til å reise kollektivt. Her kan du lese mer om samarbeidet mellom Innlandet og Entur.

Bilde av Ove Gjesdal, Marit Lien og Stine Fredriksen som står inne i et busskur, hvorav Marit (i midten) holder et par alpinski.

Publisert 22.01.2021

BILDETEKST: Ove Gjesdal, Marit Lien (i midten) og Stine Fredriksen mener alle at samarbeid er nøkkelen for å få flere til å velge kollektivt. Alle foto: Anita Arntzen

De jobber for forskjellige aktører, men har samme mål: å få flere til å velge kollektivt, også når de skal på ferie eller helgetur.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

– Det er noe med den frihetsfølelsen..., sier Marit Lien, kommersiell leder i Alpinco, som driver Hafjell Alpinsenter.

– Ja, akkurat når du setter utfor, da er du helt fri, fortsetter Stine Fredriksen, fagleder for salg og marked i Innlandstrafikk.

– Det skulle vært på blå resept! sier Ove Gjesdal, reiselivssjef i Visit Lillehammer.

De snakker i munnen på hverandre mens de drømmer seg bort til toppen av en hvit nedoverbakke. Men i virkeligheten sitter de i bunnen av alpinanlegget på Hafjell, samlet for å snakke om noe de alle brenner for: sømløse kollektivreiser.

Enklere å finne frem

– Lillehammer-regionen er en av landets største reiselivsregioner, både når det gjelder turister fra inn- og utland, men også i kombinasjon med alle som har hytter her. Vi er veldig opptatt av å være et bærekraftig reisemål, sier reiselivssjefen.

Derfor satser de hardt på å teste ut nye løsninger for å få folk til å velge noe annet enn bilen når de skal til fjells. Det samme gjør Alpinco og Innlandstrafikk.

Innlandstrafikk var en av de aller første aktørene som inngikk samarbeid med Entur for å gjøre det enklere å velge kollektivt. I Entur-appen kan man ved et enkelt søk få opp hvilke kollektive alternativer man har for å komme seg fra dør til dør, på tvers av både fylkesgrenser og ulike transportmidler. Man kan også ofte betale for hele reisen i samme app.

– Uansett hvor du er i landet, enten du er i Bergen eller på Lillehammer, kan du finne kollektivreisene dine på samme måte. Folk slipper å lete seg frem til lokale kollektivtilbud på nye steder, men finner det samlede tilbudet i den nasjonale appen. Det gjør at det blir enklere for alle å finne frem, sier Fredriksen i Innlandstrafikk, og legger til:

– Vi ligger midt i landet og grenser til mange fylker, men er likevel et lite fylke når det kommer til befolkning og ressurser. Vi har vært veldig tydelige på at samarbeid vil lønne seg. Hvis kollektiv-Norge skal få flere reisende, og vi skal nå målene, må vi jobbe sammen for å få det til.

Ved Hafjell alpinsenter er busstoppet nærmere skitrekket enn parkeringsplassen. Det er bare én av faktorene som gjør at ting ligger til rette for at folk skal velge kollektivt når de skal på ferieturer i regionen, mener Fredriksen, Lien og Gjesdal.

Miljøbevisste turister fra Europa

Regionen er et svært populært reisemål for utenlandske turister. Ved Hafjell Alpinsenter kommer hele 40 prosent av kundene fra Danmark, i tillegg kommer en stor andel også fra andre land i og utenfor Europa.

– Vi har gjort undersøkelser ved skidestinasjoner i hele Europa for å se om bærekraftperspektivet er viktig for folk. Vi ser for eksempel at i Sveits er dette viktigere for folk flest enn det er i Norge. I Norge er vi litt oss selv nærmest. Ja, vi vil velge miljøvennlig – hvis det er like enkelt som når jeg setter meg i bilen min, forteller Lien.

Visit Lillehammer mener også at utenlandske turister ofte kommer med store forventninger til et naturskjønt land som Norge.

– Internasjonale målgrupper har ofte vært andre steder før, og det er veldig mange andre steder som har mye bedre tilrettelagt kollektivtilbud til destinasjonene enn det vi har i Norge. Så det er forventninger til at vi som er et vakkert land med mye natur, og som uttrykker at vi har bærekraftsambisjoner, også har løsninger, sier Gjesdal.

Samtidig mener han at det er nettopp i denne utfordringen det også ligger et stort mulighetsrom.

– På mange måter er det både en forpliktelse å tilrettelegge for mer kollektivt, men også en mulighet, fordi kundene etterspør det mer og mer.

Stine Fredriksen i Innlandstrafikk mener at dersom folk har gode og nasjonale informasjonskanalaer å forholde seg til, vil det bli enklere for turister å velge kollektivt, uansett hvor man kommer fra eller hvor man skal.

Synliggjøring

Hva mener dere er de viktigste tiltakene for å nå ut til turistene?

– Det er viktig at de kjenner til at det finnes en nasjonal løsning, der du finner reiseforslag og kan kjøpe billetten du trenger, svarer Fredriksen.

– Det må i hvert fall være superenkelt å bestille – å ha alt på ett sted istedenfor å ha mange varianter av apper og løsninger. Enkelhet er viktigere enn pris for de fleste, fortsetter Lien.

– Og det aller viktigste er nok synliggjøringen. Det er ikke så mange som har hørt om Innlandstrafikk, særlig ikke utenlandske turister. Og da er alle – Hafjell og Visit Lillehammer og reiselivsbedriftene – viktige for å være med å synliggjøre, sånn at det er enkelt for turistene å finne gode kollektive løsninger, sier Fredriksen.

Bevisste internasjonale turister, samt en kommende generasjon som legger mer vekt på bærekraft enn den foregående, gjør at de mener flere vil velge kollektivt i fremtiden. Samtidig stiller disse gruppene høye krav til sømløse og enkle løsninger. Her mener Innlandstrafikk de har et fortrinn ved å ha vært tidlig ute med å tilby alt i én app. I tillegg har regionen flere ess i ermet, ifølge Gjesdal:

– Vi har jernbanen til Lillehammer gjennom dalen, en velfungerende kollektivaktør i Innlandstrafikk, i tillegg til firefelts motorvei. Alt dette gjør at vår region er veldig tilgjengelig og at vi har gode forutsetninger for å lykkes med utviklingen av kollektivtilbud.

– Ja, og så er det bare to timer fra Oslo, så er du i skibakken. Det er ganske unikt, altså, avslutter Lien.

Innlandstrafikk

◼ 1. januar 2020 ble Hedmark Trafikk og Opplandstrafikk slått sammen til Innlandstrafikk.

◼ Har ansvaret for all kollektivtrafikk i Innlandet

◼ Har som mål å øke antall kollektivreisende gjennom å tilby et moderne, klimavennlig og pålitelig kollektivtilbud