Få oversikt over el-sparkesykler i Entur-appen
Oslo kommune har regulert sparkesykkel-markedet i byen. Til glede for noen, og frustrasjon for andre. I Entur-appen finner du oversikt over sparkesykler i nærheten fra flere aktører.
Publisert 08.10.2021
Den 10. september ble antallet el-sparkesykler i Oslo kuttet fra 23.000 til 8.000. En rekke andre regler ble også innført, blant annet knyttet til plassering av kjøretøyene, åpningstider og krav om utslippsfri drift.
El-sparkesyklenes inntog har vært spesiell i Oslo. Siden regjeringen åpnet opp markedet ved å tillate elektriske fremkomstmidler, har ikke Oslo innført regulerende tiltak, med den konsekvens at stadig flere elsparkesykler har preget bybildet. Dette fikk en brå endring 10. september, da de nye reglene trådte i kraft.
– Det har gått fra å være et godt tilbud som bidro til mobilitet i Oslo, til å bli et stort problem, fordi det er blitt for mange elsparkesykler. Det er vesentlig flere elsparkesykler pr. hode som er til utleie i Oslo enn de fleste andre europeiske byer. Det er en uholdbar situasjon som vi vil gjøre noe med, sier byråd Lan Marie Berg til VG den 7. juni.
Siden innføringen av reglene, ser Oslo-borgere en tydelig endring i gatebildet. Mens man før reguleringen med det blotte øye så et utall sparkesykler hvor enn man måtte befinne deg, er man i dag i større grad avhengig av å lete opp sparkesyklene i tilbydernes apper.
Nils Fearnley, forsker ved Transportøkonomisk Institutt, beklager utviklingen.
– Hvis du har dårlig tid og skal et sted, og ikke ser noe sparkesykkel i umiddelbar nærhet, må du lete på kartet i 12 forskjellige apper etter nærmeste sykkel (e24.no 24.september)
Vi i Entur jobber for økt datadeling i mobilitetsbransjen i Norge, og jobber allerede med flere av elsparkesykkel-aktørene. Derfor kan man finne plassering og takst-rater for alle kjøretøyene til Tier, Voi, Zvipp, Bolt og Lime i Entur-appens kart.
Det er ikke mulig å låse opp sykkelen direkte hos oss, men med et klikk føres man direkte inn i riktig tilbyders app. Dette mener vi bidrar til en betydelig forenkling for den reisende, som får et bedre oversiktsbilde over tilbudet i nærheten. Dersom flere aktører også velger å dele data om sine kjøretøyer med oss, står vår dør åpen.
Elsparkesyklenes inntog har gått som en bølge. Først var det få, så ble det mange, og nå blir det færre igjen. Når brukerne ikke lenger kan forvente å (bokstavelig talt) snuble over sitt neste fremkomstmiddel, kan samarbeid og gode digitale tjenester kunne kompensere, slik at det blir lett å finne frem i tilbudet.