Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden

Entur styrker kundestøtten etter ekstremværet "Hans"

Mange reisende har dessverre blitt truffet av ettervirkningene av "Hans", da ekstremværet førte til en rekke innstilte togavganger.

Foto: Et tog kjører snart inn i en tunnel i et svært bratt berg. Til venstre i bildet renner en elv i et juv. Jernbanen ligger parallelt med elveleiet, men lenger opp i skrenten. Toget kommer fra nederste høyre kant av bildet og kjører mot tunnelen som ligger lengt opp og i senter av bildet.

Publisert 01.09.2023

Trafikken per 1. september er fortatt preget av ødeleggelsen etter Hans, blant annet ved at det er færre avganger mellom Hamar og Røros.

Entur håndterer henvendelser på vegne av alle tre togselskapene, Vy, SJ og Go-Ahead, og opplever en betydelig økning i henvendelser fra reisende som følge av ekstremværet.

Antall henvendelser har på det mest hektiske vært sju ganger så mange som det normalt er.

Tar grep for å hjelpe flere reisende raskere

–Vi vil gjerne hjelpe alle som tar kontakt så raskt som mulig, og hentet tidlig inn ekstra hjelp. Nå gjør vi ytterligere grep, og søker etter midlertidige ekstrahjelpere som raskt kan håndtere den økte pågangen. I samarbeid med togselskapene, Vy og SJ NORD, ønsker vi å bidra til best mulige kundeopplevelser under de krevende forholdene skapt av "Hans", sier Siv Stafnes-Gregersen, direktør for Kundeservice i Entur.

l løpet av de første to ukene i august var volumet syv ganger høyere. Dette er en merkbar endring, selv for en serviceorganisasjon som er vant til høyt trykk,

–Vår hovedprioritet er å bistå reisende med veiledning og å finne raske løsninger slik at de når reisemålet raskt. Vi jobber også med å støtte de som ønsker å utsette reiser og få refundert billettutgifter.

Stor usikkerhet

Når ekstremvær strekker ut i tid, og løsningene for de som har behov for å reise stadig endrer seg og avgrenses, blir det stor usikkerhet. Denne gangen rammer det også både person- og godstransport.

–Vi er her for å yte god service, og vi skal gjøre vårt ytterste for å levere det også nå. Det er det som gir oss glede, å kunne hjelpe til.

Les også: Konsekvenser for togtrafikken som følge av flom og ødelagt bro på Dovrebanen

Bilde av direktør for Kundeservice Siv Stafsnes-Gregersen

Direktør for Kundeservice, Siv Stafsnes-Gregersen bretter opp ermene i møte med etterdønningene av "Hans".

Om Entur Kundeservice

Enturs kundeserviceteam, med 150 ansatte – noen på heltid, andre på deltid - jobber fra flere lokasjoner, men har hovedsete på Lillehammer.

Entur er et statlig selskap som utvikler og drifter en offentlig nasjonal reiseplanlegger og salgs- og billetteringsløsninger for kollektivsektoren. Entur drifter også kundeservice for togselskapene.