Gå til hovedinnhold
Tilbake til forsiden

Det jobbes med fleksible billetter

Våre reisevaner med kollektivtrafikk kan være endret for godt i kjølvannet av pandemien. Flere velger i større grad å jobbe hjemmefra og bilen har igjen blitt det foretrukne fremkomstmidlet til og fra jobb for mange.

Bilde av tre menn som spaserer langs en buss med sekker på ryggen.

Publisert 19.11.2021

I kollektivbransjen er “den nye normalen” den store snakkisen, og det er også hovedtemaet for Kollektivkonferansen som ble arrangert digitalt den 18. november.
Mens de fleste av oss reiste til og fra jobben daglig før pandemien, har flere nå hjemmekontor noen dager i uken, og ser på muligheten for å redusere antall reisedager. Med mindre pendling til jobb, kan det være at noen opplever den trofaste periodebilletten som uforholdsmessig dyr, siden vi har færre reiser. Og det kan bli fristende å sette seg i bilen de dagene vi skal på jobb.

Et tydelig ønske fra de reisende er mer fleksible billetter. Dette ønsket kommer ikke bardust på kollektivsektoren. Kollektivselskapene har forutsett og jobbet frem konsepter og piloter for å legge til rette for en mer fleksibel reise allerede før pandemien.

Større fleksibilitet og smartere billetter kommer som en naturlig del av det forestående skiftet fra tradisjonell kollektivtrafikk, til en mer fremtidsrettet mobilitet, der busser, sparkesykler og delebiler i samspill frakter kunden helt frem til ønsket destinasjon.

Her kommer tre eksempler:


Smartpris fra Vy:

Vy er nå godt i gang med å tilby sine reisende Smartpris på utvalgte strekninger. Dette er et fleksibelt rabattkonsept for kunder som reiser jevnlig på en strekning. Her får man tilbud om en stadig større rabatt på enkeltbilletter ettersom hvor mange man kjøper innenfor en 30-dagers periode.


Rabatten utvikler seg slik:
• De fire første billettene har vanlig pris
• Billett 5 – 10 har 30 prosent rabatt
• Billett 11 – 20 har en større rabatt, styrt etter strekningen det reises på.
• Alle billetter over nummer 20 har 100 prosent rabatt, altså er de gratis å hente ut.
Med denne modellen vil kunden kunne kjøpe enkeltbilletter til alle reisene på strekningen, og likevel være sikker på at det ikke vil koste mer enn en 30-dagers periodebillett! Ganske smart, ikke sant?
Les mer om Smartpris her.


Gå-på-knappen fra Kolumbus:


Mobilitetsselskapet Kolumbus driver kollektivtrafikken i Rogaland fylke. De er i gang med en spennende pilot der de tester ut en ny betalingsmodell der kunden betaler basert på strekningen de reiser. For å få til dette er de nå i gang med en pilot-app.

Med denne appen trykker kunden enkelt og greit på en «gå-på»-knapp idet de starter kollektivreisen sin. Ved hjelp av bluetooth og GPS i telefonen finner appen ut av hvilket fremkomstmiddel passasjeren sitter på og når reisen er over.

Appen bruker en algoritme og regner ut hvor mye reisen skal koste, basert på reisens lengde, hvor ofte man reiser, type kollektivtransport og flere andre faktorer.
I prismodellen er det lagt vekt på at den reisende skal oppleve at de betaler en rettferdig pris. Reiser man ofte, vil man kanskje måtte betale mer enn en som reiser lite, men prisen per kilometer vil være lavere.
Kunden vil også få oversikt over sine reiser, prisen de må betale og sin kvantumsrabatt i appen.
Kolumbus skal teste piloten med en gruppe reisende med ekte penger og reiser allerede før jul.

Prosjektet til Kolumbus stakk av med Kollektivprisen 2021


Bestpris i Vestfold og Telemark fylkeskommune


I Vestfold og Telemark jobbes det nå med å få klar en pilot for en tredje måte å tilby fleksible billetter til de reisende. Denne modellen baserer seg på noe som kalles «capping».

Her benytter selskapet seg av de vanlige billett-typene enkeltbillett og periodebilletter med faste priser. Med Bestpris vil kunden bare trenge å kjøpe enkeltbilletter, og når man har brukt penger tilsvarende det det koster for en periodebillett, blir man automatisk «oppgradert» til denne.

La oss for eksempel se for oss at en syv-dagersbillett koster det samme som ti enkeltbilletter. På mandag kjøper den reisende enkeltbillett til jobb, og en til hjem igjen. Dette gjøres hver ukedag. På fredag har kunden kjøpt ti enkeltbilletter, og får dermed beskjed i appen om at alle reiser frem til påfølgende mandag er gratis. Tilsvarende vil kunden kunne reise «gratis» resten av måneden etter to uker med sitt reisemønster hvis en 30-dagerbillett koster tilsvarende 20 enkeltbilletter.

Denne modellen gjør altså at kunden ikke trenger å forholde seg til om det vil lønne seg mest å kjøpe periodebilletter eller enkeltbilletter.


Vestfold og Telemark fylkeskommune bruker Enturs tjenester for kontobasert billettering og pris-og produktregister til dette prosjektet og de håper å komme i gang med en pilot-versjon tidlig på nyåret.


Data gir innsikt, innsikt skaper muligheter


Vil ikke slike fleksible billett-typer gjøre inntjeningsgrunnlaget til kollektivselskapene enda mer presset? Ikke nødvendigvis. De aller fleste som reiser ofte med kollektivtrafikk kjøper periodebilletter. Dermed reiser de før eller siden «gratis» uansett, altså etter at de har gjennomført så mange reiser at de har «tjent» inn prisen for periodebilletten.

Gevinsten kollektivselskapene sitter igjen med dersom de velger slike typer fleksible løsninger for sine reisende er innsikt i reisemønsteret til kunden. Med tradisjonelle månedsbilletter trenger jo ikke den reisende å registrere hver reise de foretar. Men med for eksempel capping-modellen fra VTFK henter de ut en billett for hver reise.

Dermed får kollektivselskapene mer detaljerte data på når og hvor folk reiser. Det gjør at de kan planlegge rutene sine mye mer effektivt, ved å sette inn ekstra kapasitet på tidspunkter og ruter der mange reiser, og ikke minst redusere kapasiteten når folk reiser lite. Dette kan optimalisere rutene, som kommer både de reisende og kollektivselskapene til gode.

Vi i Entur heier på all innovasjon i kollektivsektoren, og gleder oss til å se pilotene bære frukter. Entur utvikler den nasjonale plattformen for mobilitetstjenester, og denne tilrettelegger vi for nye forretningsmodeller og innovative løsninger som gjør det enklere for den reisende å velge en bærekraftig reisevei.